Vanaf 31 mei 2021 moeten snelheidsbeperkingen die in Vlaanderen buiten de bebouwde kom zijn aangegeven via verkeersbord C43 niet meer altijd op voorhand worden aangekondigd via een onderbord van het type Ia. Van die strikte regel uit het ‘Reglement van de wegbeheerder’ mag voortaan worden afgeweken onder meer op afritten van autosnelwegen of wanneer er gebruikt wordt gemaakt van ‘dynamische signalisatie’.
Snelheidsbeperking van meer dan 20 km/u
Het Reglement van de wegbeheerder stelt in artikel 9.9 uitdrukkelijk dat ‘wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, het eerste verkeersbord C43 altijd moet worden aangekondigd door een gelijkaardig verkeerbord aangevuld met een onderbord van type Ia, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20km/u bedraagt’.
Bedoeling daarvan is bestuurders te verwittigen zodat ze hun snelheid kunnen verminderen. De overheid die het wegennet beheert en verantwoordelijk is voor het plaatsen van de verkeersborden beschikt hierbij over geen enkele beoordelingsmacht en is verplicht om de plaatsingsregel na te leven.
Afwijking voor autosnelwegen en dynamische signalisatie
Maar volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is de plaatsing van de onderborden in sommige situaties niet altijd nodig. Ze voorziet daarom een aantal afwijkingen op de verplichting in het MB van 11 oktober 1976.
Van de verplichting in artikel 9.9 3° mag worden afgeweken:
- bij de plaatsing van het eerste verkeersbord C43 ter hoogte van de oprit van een autosnelweg voorbij het verkeersbord F5
- bij de plaatsing van het eerste verkeersbord C43 op de afrit van een autosnelweg
- bij gebruik van signalisatie met veranderlijke informatie volgens de drukte en noodwendigheden van het verkeer.
In werking: 31 mei 2021.
Voor al uw vragen over dit onderwerp kunt u terecht bij Peterfreund & Associates, advocaat in Antwerpen. Neem contact met ons op.
Bron: 9 APRIL 2021. – Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, BS 21 mei 2021, bl. 53120.