Skip to content

Daniël Peterfreund

bg-daniel-peterfreund-advocaat-antwerpen

Een juridisch vraagstuk? Bijstand of advies nodig van een advocaat Antwerpen? Meester Peterfreund kan u gegarandeerd voorthelpen.

Daniël Peterfreund heeft de leiding bij advocatenkantoor Peterfreund & Associates en is gespecialiseerd in tal van materies.

Hij pleit zowel in het Nederlands als in het Frans.

De nieuwe Code van de Openbare Weg

Advocaat verkeersrechtDe Wegcode wordt de Code van de Openbare Weg

Tot nu toe werden onze verplaatsingen geregeld door de ‘Wegcode’, een wetboek dat al zo’n 50 jaar bestaat. Minister Gilkinet vond het hoog tijd voor vernieuwing. “Mensen verplaatsen zich niet meer zoals toen. Deze hervorming past zich aan aan nieuwe gewoonten.” De nieuwe ‘Code van de openbare weg’, waar bijna 20 jaar over is nagedacht, beoogt een “evenwichtigere verdeling van de weg en een beter samenleven van de verschillende weggebruikers”.

Vijf pijlers

De nieuwe benadering steunt op vijf pijlers: het toekennen van een rechtmatige plaats op de openbare weg aan alle weggebruikers, het bevorderen van actieve mobiliteit, het versterken van de verkeersveiligheid, het zorgen voor duidelijkheid, coherentie en leesbaarheid, en het aanpassen van de Code aan de moderne tijd. De verandering van ‘Wegcode’ naar ‘Code van de openbare weg’ benadrukt dat de auto niet langer de standaardnorm is.

2025 Volgens Gilkinet betreft het een “radicaal” andere aanpak, maar “dit betekent geen totale revolutie op het gebied van regels”. “De tekst introduceert een aantal belangrijke maatregelen, maar het zijn allemaal zaken waar weggebruikers zich snel en gemakkelijk vertrouwd mee kunnen maken, zodat de toepassing ervan zo snel en efficiënt mogelijk verloopt.”

De nieuwe code wordt eind dit jaar aan de Raad van State voorgelegd. In het voorjaar van 2024 zou hij in het Belgisch Staatsblad moeten verschijnen, om dan in het najaar van 2025 van kracht te worden.

Er zijn een aantal nieuwigheden

Enkele opvallende nieuwe regels:

  • Verkeersborden worden genderneutraal.
  • Fietsers (en tweewielers) mogen nu traag rijdende voertuigen voorbijsteken.
  • Bij gebrek aan ruimte voor een fietspad en gevaarlijk verkeer op de rijbaan, kan de wegbeheerder fietsen op trottoirs toestaan, aangeduid met een speciaal bord. Voor kinderen tot 11 jaar is het standaard toegestaan om op het trottoir te fietsen, voorheen was dat 9 jaar.
  • Diagonaal oversteken van een kruispunt als voetganger is toegestaan waar een verkeersbord “vierkant groen voor voetgangers” staat.
  • Als een passagier zijn gordel niet draagt in de auto, kunnen zowel de passagier als de bestuurder daarvoor worden beboet.
  • De grootte van groepen fietsers is gewijzigd: een groep fietsers wordt nu geacht tien of meer leden te hebben (voorheen vijftien). Er gelden dan specifieke bepalingen, zoals de mogelijkheid om op de rijbaan te rijden, om met z’n tweeën naast elkaar te rijden, het hebben van signaalgevers en het hebben van een begeleidend voertuig.

Heeft u vragen over verkeersrecht? Contacteer advocaat Peterfreund, uw advocaat verkeersrecht.

Andere artikelen die voor u misschien interessant zijn: