In onze huidige wereld, is de aanwezigheid op het internet voor elke ondernemer een conditio sine qua non.
Met een goed opgebouwde website bereikt U immers meer potentiele klanten zijnde en daar draait het nu precies om.
Wanneer U een website opstart, zal U meestal kiezen voor het gebruik van uw bedrijfsbenaming in de domeinnaam.
Eens uw website gelanceerd en er voldoende content opstaat hoopt U dan op een zo groot mogelijk bereik om uw zakencijfer te maximaliseren.
Ook uw concurrenten beseffen dat.
Vaak komt in het in de praktijk dan ook voor dat een bepaalde website die goed scoort in het vizier komt van eventuele gierazen die dan zullen proberen om een graantje van uw succes mee te pikken door een soortgelijke website op te stellen.
Merk of geen merk?
Wanneer U hiermee geconfronteerd bent zal U zich uiteraard willen verzetten tegen de concurrerende website.
Dit is echter niet altijd zo evident.
Een zeer belangrijke vraag hierbij is of uw domeinnaam overeenkomt met een gedeponeerd merk.
Voor zover dit het geval is, zal U zich gemakkelijk kunnen verzetten tegen het gebruik van uw merk door om het even wie.
Vaak wordt echter geen gebruik gemaakt van een merk als domeinnaam.
Stel dat U een parketlegger bent met de domeinnaam www.topparket.be.
Op een gegeven ogenblik heeft U een geschil met één van uw werknemers en zet U die aan de deur.
Deze komt dan op het lumineuze idee om U te gaan beconcurreren door het voeren van gelijkaardige activiteiten.
Deze ontevreden werknemer richt zijn eigen bedrijf op en registreert het domeinnaam www.top-parket.be. Wat nu?
Wetboek economisch recht:
Een oplossing voor een dergelijke activiteit kan gevonden worden in het wetboek economisch recht.
Conform artikel VII.27 van het wetboek economisch recht is het immers verboden om met het doel om derden te schaden of om er ongerechtvaardigd voordeel uit te halen, een domeinnaam waarop men geen recht heeft en ook geen recht kan laten gelden, te laten registreren wanneer deze domeinnaam identiek is of dusdanig overeenstemt dat hij verwarring kan scheppen met een merk, een geografische aanduiding of een benaming van oorsprong, een handelsnaam, een origineel werk, een naam van een vennootschap of van een vereniging, een geslachtnaam of de naam van een geografische identiteit die aan iemand anders toebehoort.
Het wetboek economisch recht voorziet in een afzonderlijke bepaling die U zal toelaten om op te treden tegen degene die de bekendheid van uw website voor zijn eigen gewin misbruikt.
Het “parasiteren” op andermans bekendheid is dus ook wettelijk verboden.
Daarnaast kan U ook optreden op grond van andere bepalingen van het wetboek economisch recht, o.a. het artikel VI.7 m.b.t. misleidende vergelijkende reclame.
Welke procedure moet ik volgen?
Eens de beslissing genomen om in rechte op te treden zal U de keuze dienen te maken tussen een procedure in Kortgeding en een procedure ten gronde.
Het voordeel van een procedure in Kortgeding is dat deze veel sneller tot een uitspraak zal gelden.
De rechtbank kan dan aan uw concurrent de verplichting opleggen om het gebruik stopt te zetten van de desbetreffende website.
Probleem is in dat geval dat er geen schadevergoeding gevorderd kan worden nu de Kortgeding rechter hiervoor niet bevoegd is.
Als U door het optreden van uw concurrent schade heeft geleden waarvoor U vergoed wenst te worden, zal U geen andere keuze hebben dan een procedure ten gronde te voeren.
Heeft U vragen over handelsrecht? Neem dan gerust contact met ons op!
Peterfreund & Associates, uw advocaat uit Antwerpen.