Als advocaten gespecialiseerd in Bouwrecht en aannemingsrecht, worden wij zeer vaak geconfronteerd met vragen van cliënten m.b.t. problemen die zij ondervinden met een aannemer.
De vraag die zich dan ook stelt is wat men kan doen om dergelijke problemen te voorkomen of te verhelpen?
Het opstellen van een contract:
In de volksmond wordt gezegd dat voorkomen beter is dan genezen.
Dit geldt des te meer in het bouwrecht.
Wanneer U een bouwproject heeft, is het van kapitaal belang dat de contracten met de aannemer en eventueel architect nagekeken worden door een gespecialiseerde advocaat.
Immers wordt in de praktijk vastgesteld dat er vaak gestart wordt met een bouwproject zonder enig ander document dan een getekende offerte.
Zolang alles goed gaat is dat uiteraard geen probleem.
Wanneer zich echter problemen voordoen zal U als bouwheer niet kunnen terugvallen op bepaalde rechten die contractueel vastgelegd werden.
Zo is het onder meer van essentieel belang dat in de contracten met de aannemer precies omschreven wordt welke werken door de aannemer zullen uitgevoerd worden en aan welke prijs.
Daarnaast is het eveneens van essentieel belang om een termijn te bepalen voor de uitvoering van de werken alsook een schadevergoeding voor zover deze termijn door de aannemer niet gehaald zou worden.
Wanneer een sluitende overeenkomst opgesteld wordt, kunnen zeer veel problemen vermeden worden.
Indien zich des al niet te min een conflict voordoet dan kunnen volgende vuistregels gehanteerd worden:
Eerste stap: verzenden van een ingebrekestelling:
Indien U vaststelt dat de aannemer een bepaalde fout begaan heeft in de uitvoering van zijn werkzaamheden, dient U als bouwheer in eerste instantie de aannemer schriftelijk in gebreke te stellen.
Het opbellen van de aannemer met uw opmerkingen is absoluut af te raden.
Immers zal U bij latere discussies geen bewijs hebben van het feit dat U de bouwheer op de hoogte gebracht heeft van de problematiek.
Meestal zal de aannemer vervolgens op uw schrijven reageren en zullen bijkomende afspraken gemaakt worden.
Het is dan eveneens van belang dat deze afspraken eveneens schriftelijk bevestigd worden.
Voor zover geen oplossing gevonden kan worden, adviseren wij U om een afspraak te maken met een advocaat bouwrecht die U verder zal kunnen bijstaan.
Tweede stap: inschakelen van een advocaat bouwrecht:
De door U geraadpleegde advocaat zal na het bestuderen van het dossier de aannemer een ingebrekestelling verzenden waarbij de aannemer uitgenodigd zal worden om de problemen te verhelpen.
Vaak zal de aannemer dan zelf een eigen advocaat raadplegen.
Het feit dat beide partijen zich laten bijstaan door een advocaat heeft als voordeel dat advocaten vertrouwelijk met elkaar kunnen corresponderen hetgeen vaak een minnelijke oplossing van het geschil gemakkelijker maakt.
Immers dienen partijen niet al te bevreesd zijn over hetgeen er vertrouwelijk geschreven wordt nu deze briefwisseling nooit voor de rechtbank gebruikt zal kunnen worden.
Wanneer U een advocaat raadpleegt zal deze advocaat U meestal ook adviseren U te laten bijstaan door een eigen deskundige.
In dat geval zal de door U geraadpleegde deskundige een verslag opstellen met een duidelijke omschrijving van de gebreken in de uitvoering van de werken.
Dit verslag zal uiteraard ook eventueel in rechte aangewend kunnen worden.
Derde stap: procedure voor de rechtbank:
Indien partijen geen minnelijke regeling bereiken, wordt een procedure voor de rechtbank onafwendbaar.
Meestal zal de rechtbank dan een objectieve gerechtsdeskundige aanstellen die als opdracht zal hebben de rechtbank te adviseren over de eventuele gebreken en de aansprakelijkheid hiervoor.
Ook in deze fase is het van groot belang dat U zich niet enkel laat bijstaan door een advocaat, doch ook door een eigen deskundige.
Heeft U vragen over bouwrecht of aannemingsrecht?
Aarzel niet om contact op te nemen met Peterfreund & Associates, uw advocaat gevestigd te Antwerpen.!