Twee periodes:
De wetgever besliste onlangs om de wettelijke garantie in het voordeel van consumenten aan te passen.
In het verleden was het zo dat de wettelijke garantie weliswaar twee jaar betrof.
Deze termijn was echter onderverdeeld in twee afzonderlijke periodes.
Tijdens een eerste periode van zes maanden was er een vermoeden dat het gebrek in de zaak reeds aanwezig was op het ogenblik van de levering en dus niet het gevolg was van een verkeerd gebruik door de consument.
Gedurende de 18 daarop volgende maanden diende de consument aan te tonen dat het gebrek in principe reeds aanwezig was op het ogenblik van de levering van het goed en niet het gevolg was van een verkeerd gebruik.
Soms leidde dat tot belangrijke discussies.
Men heeft beslist om dit thans aan te passen.
Een belangrijke nieuwigheid is dat elk gebrek gedurende de garantietermijn van twee jaar geacht wordt onder de garantie te vallen.
Dit betekent dat wanneer een product defect gaat binnen de eerste twee jaar na aankoop, dit automatisch geacht wordt onder de garantie te vallen.
Het zal aan de verkoper te bewijzen zijn dat dat niet zo is.
Ook garantie op diensten:
Vanaf 1 juni 2022 geldt de wettelijke garantie ook voor diensten en digitale goederen.
Dit betekent dat de wettelijke garantie vanaf 1 juni ook zal gelden op vb. geïnstalleerd zijn op een computer of tablet die aangekocht wordt.
Garantie op tweedehands goederen: strengere informatieplicht
Voor tweedehands goederen bestond er in België al een kortere garantietermijn van 1 jaar. Dat blijft zo, maar de wet verplicht de verkoper vanaf nu wel om de consument expliciet te wijzen op die kortere termijn. Doe dit zeker, want als je de consument niet correct informeert, wordt de garantietermijn alsnog verlengd tot 2 jaar.
Commerciële garantie
Naast de wettelijke garantie mag je natuurlijk ook bijkomende of aanvullende garanties verlenen.
- Allereerst is het verboden om in je reclame je garantie mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid.
- De tekst van de commerciële moet in duidelijke, verstaanbare en begrijpelijke taal geschreven zijn (dat betekent in eenvoudige woorden, maar ook in de taal van de consument). Je moet ook expliciet wijzen op het feit dat de wettelijke garantie sowieso geldt, ongeacht jouw bijkomende commerciële garantie. Daarnaast moet je zeker je naam en adres vermelden, hoe de consument beroep kan doen op de garantie, op welke producten de garantie geldt en met welke eventuele voorwaarden de klant rekening moet houden.
Hebt U vragen, contacteer Peterfreund & Associates, uw advocaat te Antwerpen